Stoptober! Roken tijdens de zwangerschap

Het is vandaag 1 oktober! Het begin van ‘stoptober’ een initiatief van vele organistaties zoals KWF Kankerbestrijding, Nederlandse Hartstichting, longfonds etc.
Samen proberen zij zoveel mensen mogelijk op te roepen om te stoppen met roken.

stoptober

Dat roken slecht voor je is, weten we denk ik allemaal wel.
Je word van alle kanten gewaarschuwd dat roken je ernstige schade kan toebrengen. En toch is vastgesteld dat 3,6 miljoen Nederlanders in 2014 rookten.

Ik heb er zelf ook ervaring mee. Veel zelfs.
Mijn moeder rookte vanaf haar 16 en mijn vader is ook begonnen rond die leeftijd. Als kind was er dan ook altijd ‘rook’ in huis en daar heb ik zeker wel wat van meegekregen. Op dit moment zijn mijn beide ouders gestopt met roken, waar ze zelf, en ik ook, heel trots op zijn.

Maar zelf ben ik ook niet helemaal onschuldig..
Ja, ik heb ook gerookt. Mijn laatste sigaret rookte ik 6 maanden geleden.
Mijn vriend en ik rookten allebei, heel slecht, het is een verslaving.
Inmiddels zijn ook wij allebei gestopt. We zijn gestopt omdat het natuurlijk niet gezond is, maar de voornaamste reden is dat we zwanger willen worden.

Ik heb altijd gezegd dat ik sowieso zou stoppen met roken als ik zwanger zou zijn.
Ik heb namelijk echt een afkeer voor mensen die roken tijdens de zwangerschap..
Kijk, wat je met je eigen lichaam doet moet je zelf weten. Maar als je zwanger bent ‘deel’ je je lichaam met je kindje en iedere vrouw wil toch dat haar kindje zo gezond mogelijk ter wereld komt? Vorige week zag ik de aflevering van Syndroom, met Johnny de Mol. De aflevering ging over een jonge jongen die verstandelijk beperkt was omdat zijn moeder verslaafd was tijdens haar zwangerschap. Ik kan oprecht boos worden om dit soort situaties. Ik vind het echt misdadig als je dit je kind aandoet..

Nog even de feiten op een rijtje over roken tijdens de zwangerschap; 
– Meer kans op een miskraam
– Grotere kans op vroeggeboorte
– (Te) laag gewicht baby
– Loslating van de placenta (hier had ik nog nooit van gehoord, door loslating van de placenta krijgt de baby geen zuurstof meer)
– Hersenbeschadiging, ademhalingsproblemen baby

En er zijn nog veel meer risico’s die roken tijdens de zwangerschap met zich meebrengt.
Genoeg reden om voor eens en altijd af te rekenen met die sigaret!
Daarom vind ik Stoptober een goed initiatief om hier aandacht voor te vragen.

Wie van jullie rookt er? Zouden jullie meedoen aan stoptober?

XX C

3 thoughts on “Stoptober! Roken tijdens de zwangerschap

  1. Ik heb nooit gerookt en daar ben ik heel blij om. Ook mijn vriend heeft een grote afkeer tegen roken.
    Laatst zag ik ook foto’s van de foetus dmv 3D echo hoe het bewoog omdat de moeder rookte (was op rtl nieuws); veel vaker hand voor de mond etc.
    Gewoon verbieden die sigaretten, haha.

    Like

Geef een reactie

