Stoppen met de pil

Het eerste wat je moet doen als je probeert zwanger te worden is stoppen met anticonceptie. In welke vorm dan ook.

De keuze is reuze is anticonceptieland, maar toch kiezen de meeste vrouwen voor de pil. Ik ben 1 van die vrouwen. Rond mijn 15/16 ben ik begonnen met het slikken van de pil en op mijn 19e was ik er wel weer klaar mee.

Ik heb altijd en gloeiende hekel gehad aan die rommel. Ik vind het idee dat je zoveel hormonen slikt sowieso al niet zo prettig. Ik voelde me er niet goed bij, ben er flink door aangekomen en ik was niet bepaald consequent met het slikken van dat ding. Vaak vergat ik het omdat ik bijvoorbeeld ergens anders sliep als thuis, was ik mijn strip kwijt of had ik er gewoon niet meer bij nagedacht. Elke keer de bijsluiter lezen als ik weer 1 of 2 pillen vergeten was. Het was gewoon niks voor mij.

Op mijn 19e was ik er zo klaar mee dat ik gestopt ben. Ik heb nog wel overwogen om over te stappen op de prikpil, maar dat zou betekenen dat ik niet meer elke maand ongesteld zou worden en dat is dan ook weer niet helemaal mijn ding. Mijn vriend en ik hebben in goed overleg besloten om over te gaan op condooms.

Wat een vijheid! Ik voel me echt stukken beter nu ik niet meer aan de pil ben. Geen gekke hormonen meer, niks.
Ik weet ook echt zeker dat ik nooit meer terug ga.
Trouwens, je hoort wel eens dat sommige vrouwen helemaal moeten ‘ontpillen’ maar daar heb ik gelukkig geen last van gehad. Het enige wat ik merk is dat mijn menstruatieklachten iets sterker zijn geworden. Maar dat heb ik er wel voor over.

2 thoughts on “Stoppen met de pil

Geef een reactie

