Strijd tegen kilo’s vs zwangerschap

Oke, jullie hebben mij dan nog niet gezien, maar neem maar van mij aan, ik ben niet de slankste persoon op aarde.
En tijdens een zwangerschap wordt dat natuurlijk alleen maar erger..

Vroeger, a la de tienerjaren had ik een normaal postuur. Ik was niet de slankste, maar dat vond ik niet zo erg. Als kind ben je daar ook niet echt mee bezig.
Toen ik een jaar of 15 was, leerde ik mijn vriend kennen. Samen met mijn moeder besloot ik dat het verstandig was om aan de pil te gaan. Niet alleen voor bescherming maar ook had ik elke maand last van een zware menstruatie met veel buikkrampen en vermoeidheid.
Toen ik eenmaal aan de anticonceptiepil was ben ik in korte tijd aardig wat kilo’s aangekomen.
Natuurlijk ga ik niet alleen de pil de schuld geven van die kilo’s want dat is gewoon niet waar.
Kijk, als 15/16 jarige denk je niet echt na over het feit dat je gezond moet eten, voldoende moet bewegen en goed voor je lichaam moet zorgen. Je moeder hamert daar wel op maar puberend als je bent, geef je daar niet veel om. Altans, zo ging dat bij mij. En dan kan het snel gaan.

anticonceptie

Achteraf heb ik daar wel spijt van natuurlijk maar ik kan het niet meer terug draaien. It is what it is.
Ik heb wel een aantal pogingen gedaan om eens wat af te vallen maar helaas, ik had gewoon niet genoeg discipline om het vol te houden en aan Sonja heb ik ook niks gehad.
Maar, op een gegeven moment is er wel een knop omgegaan. Dat moment is nu zo’n 3/4 maanden geleden.
Ik voelde me toch niet zo gelukkig met mijzelf en ben bewuster geworden van mijn eetgedrag en zorg er nu voor dat ik in ieder geval op werkdagen gezond eet. In het weekend gun ik mezelf dat patatje wel, of zoals vandaag; chocolade pepernoten! Veel te vroeg maar o zo lekker!

Ik ben dus al een aantal maanden goed bezig en ik begin het ook te merken aan mijn lijf. Dat is heel erg fijn. Maar nu we dus zwanger proberen te worden heb ik een beetje het idee alsof ik het allemaal voor niets doe..
Dat heb ik weer even lekker getimed zeg.
Ik ben heel erg bang dat ik, als ik straks zwanger ben heel erg ga aankomen en het er niet meer af weet te krijgen.
Aankomen tijdens de zwangerschap is natuurlijk onvermijdelijk en elke kilo is het dubbel en dwars waard als je straks je kindje in je armen sluit.
Ik denk dat het gewoon drie keer zo hard werken wordt na de bevalling om weer een beetje in shape te komen. Dat gaat denk ik wel lastig worden voor mij. Maar ja, no pain no gain, zullen we dan maar zeggen!

weegschaal-voeten

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken. Voor de mama’s; hebben jullie de zwangerschapskilo’s er een beetje af weten te krijgen? Wat heb je allemaal gedaan om je doel te bereiken?

XX C

Geef een reactie

