Ben ik er wel klaar voor om mama te worden?

Ben ik er wel klaar voor om mama te worden?
Die vraag blijft op onzekere momenten steeds door mijn hoofd spoken..
Soms denk ik dat ik het allemaal niet aan kan, dat ik de verantwoordelijkheid voor zo’n kleintje niet kan dragen en dat ik het misschien wel helemaal niet leuk zal vinden om moeder te zijn.

Ik denk dat elke moeder, zwangere vrouw of iemand met een kinderwens deze gedachte wel eens heeft (gehad).
Niemand weet wat je kan verwachten bij een eerste kindje. We doen het allemaal voor het eerst. Er is geen handleiding ‘ hoe word ik en een goede moeder?’ je zal het moeten ‘leren’ door het te ervaren.
Vaak kan ik deze vervelende gedachten dan ook vrij snel weer relativeren en dan denk ik; joh, dat komt allemaal echt wel goed!

being-a-good-mom1

Ik denk namelijk niet dat er een moment is dat je echt kan zeggen; nu ben ik er klaar voor.
Want hoe weet je nou of je er klaar voor bent? Volgens mij ben je er nooit echt ‘klaar voor’.
Het is natuurlijk handig als je qua huisvesting en financieel je zaakjes op orde hebt maar er zijn ook zoveel mensen met kinderen die dit niet hebben en tòch gelukkig zijn. Daar kan ik alleen maar heel veel respect voor hebben.

Dus ik moet gewoon wat meer vertrouwen hebben in mijzelf maar soms gaat het gewoon vanzelf. En dat is helemaal niet erg, zolang je maar wel met beide benen op de grond blijft staan.

Zijn jullie wel eens onzeker hierover? Hoe gaan jullie hier mee om?

XX C

Geef een reactie

